آیا عارفان می‌توانند نسخه ضدشریعت بپیچند؟ /رضا الهی‌منش

کانون نواندیشی دینی مدارا_در سی‌وپنجمین سالگرد سیدهاشم حداد همایشی به‌منظور پاسداشت شخصیت این عارف متشرع در قم برگزار شد تا از مقام معنوی وی از نگاه دوستان و شاگردانش سخن به میان آید. در این میان برخی سؤالات به‌عنوان اشکالاتی به اهل معرفت مطرح شد که به‌دلیل حضور نیافتن سخنران آن جلسه جناب دکتر خسروپناه، حقیر اجازه خواستم تا به برخی از شبهات به قدر وسع خود پاسخ دهم که به نکات زیر اشاره نمودم:

آیا عارفان می‌توانند نسخه ضدشریعت بپیچند؟
۱. از نکاتی که در این جلسه بر آن تأکید کردم اهمیت رعایت حلال و حرام الهی بود. ساحت شریعت دین دارای چنان اهمیتی است که بی‌اعتنایی به کوچک‌ترین حلال و حرام بلکه امور مستحب و مکروه نیز در حکم ضدیت با دین است.

۲. عرفان و معرفت راستین که تنها از طریق ارتباط با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حاصل می‌شود درصورتی دارای اعتبار است که بیش از همه بر مراقبت دستورات شرعی تأکید و مراقبت بورزد. دور شدن از احکام دینی موجب می‌شود که سالک طعمه ابلیس لعین گردد.

۳. اگر بحثی از حقیر در توجیه کلام برخی اهل سلوک پیرامون امکان ترک واجبات دینی مطرح شد از سنخ همان مباحث مطرح در اصول فقه است که با تراحم احکام عندالضروره برای نجات غریق حتی از اتیان صلوه نیز می‌توان صرف نظر نمود، چنانکه به قاعده «الضرورات تبیح المحظورات» اکل میته نیز روا بلکه واجب می‌گردد، ولی فقط به اندازه سد جوع و نجات از مرگ.

از این‌رو، نمی‌توان پذیرفت  اهل معرفت از جواز واجباتی چون نماز سخن گفته باشند، چه رسد به جواز ارتکاب محارم.

رعایت تقوای الهی در سخن گفتن واظهارنظرها وظیفه همگان است و از عنایت الهی در جهت محفوظ ماندن از شرور شیاطین . نفس اماره استمداد می‌طلبم.

دیدگاه شما

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.